יריב פז – לזוגות הצעירים יש חלון זמן לרכישת דירה

יריב פז פז גרופ

יריב פז: לזוגות הצעירים יש חלון זמן לרכישת דירה במחירים נוחים

יריב פז מחברת פז גרופ מציג טור מיוחד בנושא נדל"ן, זוגות צעירים והזדמנויות לרכישת דירה חדשה.

מאת יריב פז, פז גרופ

הנתונים מראים שבאוקטובר עצר שוק הנדל"ן הישראלי מלכת. ההלם של המלחמה הכה בכולנו, ומעטים הם הקונים והמוכרים שהיו באמת פנויים לעסקאות במצב הבלתי אפשרי שנכפה. המגמה החלה להשתנות בנובמבר והמלחמה העבירה את השליטה בשוק מהמוכרים אל הקונים.

מוכרי דירות שהתחייבו בהסכמים אחרים נאלצו לעשות צעדים כדי לעורר את הקונים שנמצאים בשוק. התוצאה היא ירידת מחירים, זמנית אמנם, של 10% בממוצע.

בתחילת נובמבר הבנתי שהצעות לעסקות להשקעה שהגיעו בסוף אוקטובר עוד תקפות ומספר הקונים שמחפשים דירות בשוק מועט. המלחמה הביאה כמה מוכרים שחייבים לבצע עסקה להוריד את המחירים זמנית. אבל חלון הזמן הזה הוא קצוב מאוד.

עוד משולחנו של יריב פז

המוכרים הפרטיים לא לבד. קבלנים רבים, שמשרדי המכירות שלהם ריקים, מעוניינים לעשות הכל כדי למכור דירות. עליהם לשלם תשלומים ולעמוד בהתחייבויות לבנקים. יש להם התחייבויות לבנקים, הלוואות ועליהם גם לעמוד בלוחות הזמנים של הפרויקטים, שגם ככה הפכו למאתגרים מאוד. אפשר לראות את הידיעות על חנן מור, אחד הקבלנים הוותיקים בישראל, שנקלע לקשיים מהותיים, בין היתר בגלל המצב בשוק הנדל"ן עוד לפני המלחמה. קבלנים נוספים מתמודדים עם קשיים, והדבר בא לידי ביטוי בשטח עם הטבות והנחות לרוכשים.

הקבלנים מציעים הטבות נוספות כמו תנאי תשלום נוחים, למשל עסקאות של 5% ברכישה ו-95% במסירה עם פטור מלא ממדד תשומות הבנייה, לצד הנחות במחיר הדירה ובמפרט. רכישה מקבלן מגובה בחוק המכר, כך שאם הוא נקלע לקשיים הליווי הבנקאי אחראי להשלים את הפרויקטים. לא נרצה לרכוש דירה מקבלן שעתיד להיכנס לקשיים, לכן כדאי לבדוק מה החוסן הפיננסי של קבלן שמציע עסקה. כמובן, נעדיף קבלנים עם עמידות גבוהה.

יריב פז פז גרופ

אל תסתכלו עכשיו על פרויקטי מחיר למשתכן או מחיר למטרה ותגידו לעצמכם שאולי תזכו בהגרלה. זה תרחיש לא ודאי, בעוד לאפשרות לקבל הנחה על דירות – סבירות גבוהה יותר. למרות המלחמה, החיים בישראל נמשכים ועל הזוגות הצעירים שרוצים לגור בה, להתעשת, ולאתר דירה למגורים או להשקעה.

לרוכשים במצב הנוכחי יש תפקיד חשוב בהנעת הכלכלה. מעבר לכך, מי שרוכש כעת, דואג לעתיד שלו, ועושה את זה כשהוא מכתיב הרבה יותר מהתנאים לעסקה, כמו מועד הפינוי, מספר החניות שיוכל לקבל, או נושאים אחרים במשא ומתן עם מוכרים פרטיים כמו ריהוט, לוח התשלומים ועוד. לכל אלה יכולה להיות משמעות של עשרות אלפי שקלים נוספים של חיסכון.

אסור לטעות. בטווח הארוך, אחרי שהמלחמה תיגמר, מחירי הדירות יעלו כפי שעלו אחרי כל מלחמות ישראל מאז קום המדינה. עם גלי העלייה הגדולים שמצפים לנו, ירידה חדה בהיצע הבנייה, קיטון בהתחלות הבנייה, ואין ספור עיכובים בוועדות התכנון, שחלק מהצוותים שלהם מגויסים למילואים, יש רק כיוון אחד למחירי הדירות בעתיד. כלומר מי שרוכש היום יכול לבצע עסקה במחירים נמוכים ב-30% מאלה שיהיו בעוד שנה. זה לא קורה משום שהמחירים יעלו ב-30%, אלא שכעת אפשר לסגור עסקאות בירידות מחירים של 10%-15% באופן זמני במקומות רבים בארץ. אחרי שהמלחמה תסתיים וגל הקונים יחזור לשוק, המחירים ימהרו לזנק ב-10%-15% בהשוואה לרמות המחירים ערב המלחמה.

כזוגות צעירים, נסו לחשוב, אם הייתה לכם מתנת הון עצמי של 30%, לא הייתם קופצים עליה? בוודאי שכן. הנחה במחיר דירה שקולה להון עצמי שקיבלתם. לכן זה הזמן שלכם, גם אם אחד מבני הזוג במילואים, לשנס מותניים ולהפוך לבעלים של דירה וכך לדאוג למשפחה שלכם, להחזיר את הכלכלה לפעולה ולתפקוד, או לסייע למי שמבקש למכור וחייב להשלים עסקה כדי לעמוד בהתחייבות שלו.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *